December - Reisverslag uit Pisa, Italië van Berdien Kramer - WaarBenJij.nu December - Reisverslag uit Pisa, Italië van Berdien Kramer - WaarBenJij.nu

December

Door: Berdien Kramer

Blijf op de hoogte en volg Berdien

28 December 2016 | Italië, Pisa

Deze maand stond in het teken van leren, leren en nog eens leren.

Gelukkig heb ik in November de vakken Businessplanning en Foodquality management al kunnen afronden omdat deze getoetst werden aan de hand van een opdracht en presentatie in groepsverband met daarnaast een multiple choice examen die we in les gedaan hebben.

Daardoor had ik deze maand maar twee examens: service marketing en strategic management op maandag en dinsdag 13 en 14 december. Marketing dei servizi en European economic law moet ik in januari maken omdat deze op dezelfde datum en tijdstip waren ingedeeld als service marketing.

Ook stond deze maand in het teken van afscheid nemen. Mijn drie beste vriendinnen konden al hun examens in december maken en zouden dus niet meer terug komen in januari. We hebben daarom een afscheidsfeestje georganiseerd om voor de laatste keer samen te eten en wijn te drinken en afscheid te nemen van elkaar en onze italiaanse vrienden, Salvo en Carmelo. Dit vond ik erg jammer omdat ik een hele goede band met deze leuke mensen heb opgebouwd en ze echt beschouw als beste vrienden.

Ik heb mijn toetsen gehaald en ben op 20 december naar Nederland gevlogen om daar de feestdagen door te brengen met vrienden en familie. Op vrijdag 24 december heb ik met mijn familie een verlaat sinterklaasavondje gevierd en gaven we elkaar cadeaus. We hadden lootjes getrokken en iedereen had surprises en gedichten gemaakt. Het typische nederlandse sfeertje kwam weer naar boven wat ik toch wel erg gemist had.