De eerste weken - Reisverslag uit Pisa, Italië van Berdien Kramer - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Pisa, Italië van Berdien Kramer - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Berdien Kramer

Blijf op de hoogte en volg Berdien

30 September 2016 | Italië, Pisa

Hier even een update uit het gezellige Pisa. Het is hier nog steeds elke dag 26 graden en zonnig. Terwijl de italianen met lange broeken en vesten aan lopen, draag ik shorts en korte mouwen!

Door het Erasmus Student Network (ESN) werd een Welcom Week georganiseerd. In deze welcome week heb ik vooral veel leuke dingen gedaan en veel nieuwe mensen ontmoet. Er zijn ongeveer 250 exchange studenten naar Pisa gekomen, en er wordt vaak iets leuks georganiseerd voor ons. Ik vormde eigenlijk meteen een groepje met twee duitse en een nederlands meisje. We trekken veel met elkaar op en hebben het erg gezellig.

De eerste schooldag verliep een beetje stroef, ik moest even uitvinden welke lokalen in welk gebouw zitten en vooral de les in het italiaans vond ik pittig om te volgen. Ook waren er vakken die ik had gekozen die overlapten met elkaar of überhaupt niet gegeven worden dit semester.
Ik ben de eerste twee dagen naar verschillende lessen gegaan om te kijken wat ik leuk vind, en na wat mailtjes uitgewisseld te hebben met Groningen, mocht ik andere vakken kiezen.
Ook moest ik een entreetoets maken om te kijken wat precies mijn niveau is in het italiaans en aan de hand daarvan werk ik ingedeeld in een taalcursus met mijn niveau. Hier krijg je ook studiepunten voor, en na de tijd een certificaat. Helaas kon ik deze cursus niet volgen omdat deze overlapten met mijn colleges aan de Uni.

De sfeer in Pisa is erg gezellig, en vooral het eten is erg lekker! De lekkerste gelateria weet ik al te vinden. Ik ben al veranderd van cappuccinodrinker naar espressodrinker, want dat kost maar 80 cent.
Ze hebben hier een heel ander ritme. Als je om half 7 uur uit eten gaat, ben je de enige klant. Ze eten hier pas rond 9 uur en nemen ongeveer 3 à 4 uur de tijd voor hun avondeten.
Er is altijd leven op straat, elke avond tot diep in de nacht. Het is ook heel normaal om pas om half 11 's ochtends te beginnen op school of zelfs alleen 's middags les te hebben.

Elke woensdag en zaterdag is er markt in mijn straat. Ik heb wederom een kamer op toplocatie, ik weet niet hoe ik dat elke keer voor elkaar krijg! Ik heb het tot nu toe erg naar m'n zin en ik voel me hier al helemaal thuis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pisa

Studeren in Italië

Als exchange student studeren aan de Università di Pisa!

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2017

De laatste weken

28 December 2016

December

26 November 2016

November

29 Oktober 2016

Oktober

30 September 2016

De eerste weken
Berdien

Voor mijn studie International Business & Languages ben ik op uitwisseling in Pisa, Italië. Hier studeer ik aan de Università di Pisa. Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn leven in Pisa.

Actief sinds 27 Jan. 2017
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 71241

Voorgaande reizen:

17 September 2016 - 30 Januari 2017

Studeren in Italië

Landen bezocht: